Dvě subrety, na které se v 80. létech chodilo do Krušmohorského divadla: zleva Libuše Staňková a Šárka Cinkeová. Snímek je z Offenbachovy operety Orfeus v podsvětí, premiéra 25. 2. 1984. |
HVĚZDY KRUŠNOHORSKÉHO DIVADELNÍHO NEBE
a) všechny fotografie zatím umístit do galerie a textem je opatřovat postupně
b) svůj blog dopsat postupně až v době, kdy už si začnu užívat zaslouženého důchodu. Vzpomínky svoje a svých přátel budu moci precizněji vybírat a uchovávat, svoje myšlenky cizelovat a možná dojde i na knížku. Což je sen hodný důstojné avšak čilé stařenky, jíž se záhy chystám stát.
Takže moji milí fosilové, kteří jste "zastydli" v dobách elektrického psacího stroje, dál mi, prosím, dodávejte obrázky, fotky i povídání. Teď, když jsem se rozhodla, že se časem nenechám štvát, se s vámi ráda kdykoliv sejdu osobně, pokud je vám mailová korespondence tolik proti srsti.
Tímto dnem začíná vznikat:
OBRAZOVÁ GALERIE
Snímky někdejšího "dvorního" fotografa Krušnohorského divadla Jincřicha Körschnera nám laskavě zapůjčil jeho syn, rovněž fotograf, Kristián. Budu vděčná za doplnění popisků i bližší informace k inscenacím, z nichž záběry pocházejí. Možno vepsat přímo do níže uvedené kolonky "komentář".Dámy ze sboru s režisérem Smažíkem. |
Dvě velké hvězdy: Hana Límanová a Ladislav Zacharník.
|
|
Antonín Horáček,letitý člen teplického souboru, sólista, úžasný recitátor a sečtělý muž.V Teplicích hrál od roku 1951 (přišel z Východočeského divadla v Hradci Králové) a až do roku 1958 byl členem zdejší činohry, jež uvedla řadu zdařilých inscenací a zvala k hostování přední pražské herce (Glázrovou, Medřickou, Štěpánka, Vojtu, Marvana, Pivce, Peška). V činohře odehrál například vévodu v Shakespearově Večeru tříkrálovém. V pozdějších operetních inscenacích zazářil jako ředitel věznice v Netopýru, maršálek v Divotvorném hrnci, Chrobák ve hře Ze života hmyzu. Za tuto roli a postavu Kalchaze v Krásné Heleně obdržel uznání Svazu českých dramatických umělců. Do důchodu odešel v roce 1981. Zdroj: B. Plevka, Cesty 1945 -1985. |
Přidat popisek |
Helena Švábová - Rolová, tanečnice, za ní choreograf Václav Štádler. Pí Švábová údajně nezkazila žádnou legraci. Později se odstěhovala do SRN, kde si založila baletní školu. |
Subreta Anna Bartáková, velká hvězda souboru. |
Miroslav Barák, sólista, první milovník - vynikající tenorista a velká hvězda souboru operety Krušnohorského divadla.Jeho život skončil tragickou smrtí po pádu do orchestřiště.
VĚRA HERAJTOVÁ (28. 5. 1961),tanečnice, choreografka a režisérka.
Výrazná
osobnost současné české divadelní režie začínala jako elévka baletu v souboru Krušnohorského divadla v Teplicích. "Byla to úžasná holka, nesmírně pracovitá a šikovná," vzpomíná Mistr světel Miko Vojtíšek.
MOJE CESTA K DIVADLU BYLA PŘÍMÁ, říká Věra Herajtová
"Moje cesta k divadlu byla přímá: zavinil to konkurz vypsaný v novinách.
Bylo to jakési východisko z tehdejší situace... ostatní pak přišlo samo -
tak, jak mělo. Když jsem se dozvěděla, že studovat balet na pražské
konzervatoři nebudu, protože moje kořeny nejsou ty, které by si tam
tehdy chtěli zasadit, rozhodla jsem se, že je přece jen nenechám
uschnout a udělala jsem ve svých patnácti letech konkurz do teplického
baletu, a poprvé tak vkročila na profesionální jeviště. Divadlo mě
dokonale okouzlilo... Vnímala jsem. Měla jsem zájem o divadlo jako
takové. Co se týká tance, poznala jsem kromě klasiky i ostatní taneční
techniky. V té době tam bylo dost lidí, kteří uměli a mohli, přestože
jinde nesměli. V devatenácti jsem udělala konkurz na sóla do baletu
Hudebního divadla Karlín. Byla jsem mladá a rozmarná a nezdálo se mi to ,to pravé´, tak jsem se rozmyslela a přijala angažmá v plzeňském baletu,
vrátila se zpět ke ,sněhobílé klasice“...
Zdroj: rozhovor Ivy Šulajové, www stránky Slováckého divadla Uherské Hradiště.
Vizitka:
Narodila se v Karlových Varech.
Začínala jako tanečnice, vystudovala operní zpěv na brněnské
konzervatoři a věnovala se studiu choreografie u Pavla Šmoka na pražské
HAMU. Přestože se od devadesátých let 20. století pracovně orientuje
převážně na činohru, můžeme v jejích režiích hudební i
tanečně-choreografickou zkušenost vystopovat. Důraz na herce, velká péče
věnovaná stylizaci pohybu na jevišti a důležitost hudební stránky
inscenace dokonce její činoherní režie charakterizují. V centru nestojí
jen text, ale celý jevištní obraz - v tom možná můžeme spatřovat vliv
nonverbálního tance. „Práce s herci je asi to nejpodstatnější, co mě při inscenování textu zajímá. Sázím na příběh, dobrého autora a kvalitní herce," řekla Věra Herajtová v rozhovoru pro Lidové noviny. Jméno Věry Herajtové ještě jako choreografky je spjaté s jednou z
prvních porevolučních velkých muzikálových produkcí Les Misérables
(Divadlo na Vinohradech, 1992). Pak už spíše jako činoherní režisérka,
respektive umělecká šéfka měla možnost dlouhodobě ovlivnit tvář
Městského divadla Zlín (1992–1999) a Západočeského divadla v Chebu
(2000–2005). Ve Zlíně se věnovala také pedagogické práci na Vyšší
odborné umělecké škole. Jako hostující režisérka zanechala svoji stopu v
českých i moravských divadlech, rozruch vzbudila inscenace Williamsovy
hry Tramvaj do stanice Touha v Národním divadle moravskoslezském v
Ostravě (premiéra 27. října 2001), kde do hlavní ženské role Blanche
Dubois obsadila muže. Duši ženy v mužském těle nezapomenutelně ztvárnil
Milan Kačmarčík. Nebyla to režijní exhibice, ale originální, účinná a
kritikou i diváky oceňovaná interpretace slavného textu.
|
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.