DOTAZNÍK
1. Jaké jsou vaše nejstarší vzpomínky na Krušnohorské divadlo v Teplicích?
2. Ovlivnila vás nějak návštěva divadla či konkrétního představení?
PhDr. JAN LIŠKA, (nar. 1955),
věrný divák, milovník operet, oper a činoher. Příznivec Krušnohorského divadla a Činoherního studia v Ústí nad Labem, principál Maňáskového divadla Teplice:
S KRUŠNOHORSKÝM DIVADLEM SPOJUJI SVOJE DOSPÍVÁNÍ
Když
mi bylo asi 17 let, navštěvoval jsem v Teplicích dramatický kroužek, který vedl p. Bartůněk. Do kroužku nás chodilo asi deset a samozřejmě jsem si
mysleli, že jedině my vytrhneme celou českou divadelní scénu, ne-li evropskou.
V té době jsme byli „pečení vaření“ v Krušnohorském divadle, neboť náš
učitel „dramaťáku“ nám zařídil celoroční volné vstupenky na jakékoliv představení,
které se na prknech Krušnohorského divadla odehrávalo. Musím se přiznat, že
v té době jsem chodil do divadla i 3x v týdnu, takže jsem viděl vše,
co se po jevišti hýbalo. Od dramat mostecké činohry, po operní kusy ústeckého
operního domu, ale samozřejmě nejvíce jsme navštěvovali operetu - stálou
teplickou scénu.
V roce
1972 uvedlo teplické divadlo poprvé v Čechách americký muzikál „Loď
komediantů“ (musím se přiznat, že v té době jsem jako mnozí další také nevěděl, že tento
nádherný muzikál se hrál poprvé právě v Teplicích). Byl vyhlášen konkurz na
obsazení postav černochů do sboru. S mým kamarádem Pavlem (rovněž „dramatickým
umělcem“) jsme si řekli, že: "Když ne teď, tak už nikdy!" Konečně bychom stáli na
opravdových prknech a ne na nějakých náhražkách „trapného“ pódia v ZUŠce,
které nemělo ani oponu! Domluvili
jsme si zkoušku u korepetitora, který měl na starosti sbor. Doma jsme se
připravovali kloktáním slané vody a pitím žloutků. Celou cestu až do divadla
jsme se ujišťovali, jak jsme dobří a že po nás samozřejmě teplické divadlo musí
sáhnout všemi deseti.
Hřebínek nám spadl hned na
vrátnici. Paní vrátná na nás houkla, ať jdeme do patra
a nalevo, že jsou dveře, tam prý je korepetice. Dnes už si nepamatuji, do jakého
poschodí jsme vyšli. Každopádně jsme se u jedněch dveří zastavili a dohadovali se, kdo zaklepe první. Měli jsme sucho v ústech a samozřejmě trému. Opatrně jsme na dveře zaťukali. Nic. Zaklepali jsme po druhé. Opět
ticho. Pavel byl o rok starší a asi i odvážnější. Opatrně otevřel dveře a hned
za nimi byly police naplněné od podlahy až ke stropu knihami a notovým
materiálem. Rozesmáli jsme se tak hlasitě, až nás slyšel opravdický
korepetitor, který seděl ještě o patro výš. Zeptal se nás, co tu pohledáváme a
když jsme ho ujistili, že jedině my se hodíme na ztvárnění utiskovaných
černochů, rozhodl se, že nás vyzkouší.
Začal
hrát na klavír a z ani jednoho nevyšel žádný zvuk. Jen jsme jaksi podivně
neartikulované chrochtali , což se se zpěvem nedalo srovnávat. Korepetitor nás
vyhodil s tím, že ještě mutujeme, ať přijdeme za pár let.
Každopádně
jsme několik měsíců po této příhodě seděli v poslední lóži a sledovali
premiéru Lodi komediantů, která byla NÁDHERNÁ!!! Marně hledám program tohoto
představení a moc se mi již nevybavují herci, kteří v představení hráli,
ale rozhodně si pamatuji na Leu Čihákovou (a nejen kvůli jejímu obřímu dekoltu). Matně
si vzpomínám, že zde zazářila i mladá Vítězslava Bobáková a určitě Hana
Límanová. Kupodivu se mi nevybavuje mužské obsazení… A kdo zazpíval nádhernou
černošskou píseň Ó Mississippi, to už si opravdu nevybavuji. Ale snad si
vzpomenou někteří pamětníci s mnohem lepší pamětí, než mám já.
Jan Liška, únor 2014
Z historie:K 1. 1. 1972 byl jmenován uměleckým ředitelem KDT Tadeáš Šeřínský, který v teplickém divadle působil už v letech 1945 - 50.
Z dobového tisku: "O Trebizondské princezně, jež byla na teplické jeviště uvedena 12. února: ,I když "odborníci" tvrdí, že opereta nemá dnešní generaci co říci, v Teplicích mě přesvědčili o opaku. Byl jsem náhodou na představení pro studenty středních škol. A ohlas v hledišti? Téměř takový, jaký bývá občas při vystoupeních zpěváků populární hudby. Ne, nedával se muzikál, ale Trebizondská princezna, jedna z méně známých Offenbachovských operet..." (Vladimír Hroua v Rudém Právu, 8. 3. 1972). V publikaci Bohumila Plevky "Cesty 1945 - 1985" je v tomto roce zmíněno ještě několik premiér a pohostinských vystoupení KDT na oblastních scénách, zmínil rovněž některá úmrtí a návraty starší gardy teplického divadla Fany Koudelové. Drago Čáslavského a Josefa Semeckého... O skvělém představení "Loď komediantů", které zmiňuje "Lišák", však v publikaci podrobnější informaci nenajdeme, přesto že je v souhrnném výčtu zmíněna.
Mgr. JANA PTÁČKOVÁ (roz. Počepická),
učitelka na ZŠ s rozšířeným hudebním vzděláváním Maršovská v Teplicích, jedna ze sbormistryň pěveckého sboru Poupata, členka taneční skupiny VIVAJump. Její tatínek Jan Počepický býval v šedesátých a sedmdesátých létech jednou z největších hvězd zdejšího hereckého souboru.
DĚTSTVÍ MEZI ZDMI KRUŠNOHORSKÉHO DIVADLA
Moje dětství bylo úzce spjaté s Krušnohorským divadlem
a jeho zákulisím. Můj tatínek, Jan Počepický, byl sólistou divadla a téměř
všechen svůj čas trávil v této, pro mě „kouzelné“, budově. A protože se nám se sestrou po taťkovi stýskalo,
chodily jsme za ním jak na představení, tak i na zkoušky. Ještě dnes si
vybavuji vůni líčidel, když jsem sledovala každý tah líčících se herců a vidím
stojany s krásnými šaty, které jsem záviděla hlavně herečkám . Která
holčička netouží být princeznou?! Každý z herců nás vždy dokázal rozptýlit
a zabavit. Vzpomínám třeba na „strejdu s párátkem“ – Miroslava Baráka,
který nosil stále za uchem párátko a dokázal nás vždy rozesmát. Moc mě bavila
Hanka Límanová a bratři Franta a Láďa Zacharníkovi, kteří byli největšími partnery mého otce i při tzv. estrádách, se
kterými jezdili po celé republice.
Táta přišel do Krušnohorského divadla v roce 1963
z Liberce a pokud já si pamatuji, tak byl obsazován do hlavních
komediálních rolí. Myslím, že tou největší byly role v „Charlyově
tetě“, „Hello Dolly“nebo v mé oblíbené „Těžké Barboře“, která měla tak
špatný dopad pro taťkovo přítele Ilju Bureše.
Z historie:
V roce 1963 skončilo období velkých výpravných operet. V tehdejším Severočeském kraji byla provedena další divadelní reorganizace, jež postihla především teplický soubor. Od podzimní sezony byl snížen počet uměleckých pracovníků operety, byl zrušen sbor, zmenšen balet a orchestr. Naposledy v plném obsazení nastudovalo teplické divadlo Straussův Královnin krajkový šátek v režii hostujícího Karla Smažíka (premiéra 23.února). Z libereckého kabaretního "Divadélka proto" přišel Jan Počepický, který posílil soubor sólistů. O popularitě teplické operety v 60. a 70. létech minulého století svědčí několik čísel:
Offenbachova Krásná Helena uvedená 29. září 1962 dosáhla 60 repríz s průměrnou návštěvností 518 diváků. Tatíček Nezmar (R. Petera, premiéra 31. 12. 1962) měl 47 repríz a představení vidělo 23 000 diváků.
Po oslavě 50. narozenin a jeho
další velké roli ve hře „Ze života hmyzu“ táta přijal angažmá v Karlínském
divadle v Praze, kde působil až do důchodu. Ještě dnes si příležitostně
zahraje ve svých 82 letech po boku Petra Štěpánka.
Také si vzpomínám na divadelní orchestr, na který jsem dobře
viděla z „divadelní lóže“ a na charizmatického PANA dirigenta Františka Poppa,
který mně pomáhal připravovat na talentové zkoušky na pedagogickou školu a který
měl respekt všech účinkujících ( tedy tak jsem to jako dítě vnímala, ale jak to
bylo ve skutečnosti?...).
Foto: Jan Počepický s dcerami Pavlínou a Janou.
Foto: Jan Počepický s vnučkou
Foto: Nejnovější fotografie Jana Počepického z oslavy jeho dvaaosmdesátin.
Když jsem byla starší, rozhodně nejvíc se mi líbili Jiří
Schoenbauer a Květoslav Matějka, kteří měli pro mě vždy nějaký vtípek. Určitě
bych mohla vyjmenovávat dále, ale o jménech to není. Je to o mém pohádkovém
pocitu bezpečí a tajemnosti pokaždé, když jsem do divadla vstoupila a tento
pocit přetrvává dodnes. Nedávno jsem si šla půjčit kostýmy a ta vůně mě vrátila
okamžitě do dětských let.
Myslím, že zrušit stálý operetní soubor, byla velká porevoluční
chyba. Je škoda, že dodnes je kultura na oblastní úrovni stále „popelkou“. To
se ukazuje i teď v kauze Činoherního studia v Ústí nad Labem.
Ale jsem ráda, že se divadlo nerozpadlo, jak to vidíme
v mnoha městech a stále vítá diváky všech věkových kategorií. Snad tomu
bude i v dalších letech.
Takže všem současným pracovníkům divadla přeji: „Zlomte
vaz!!“
Jana Ptáčková, únor 2014
Fotografie jsou z archivu Jany Ptáčkové.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14. DUBNA 2014 - VELKÝ SÁL V 19 HODIN
EMMERICH KÁLMÁN: HRABĚNKA MARICA
V roce 1924, v první divadelní sezoně pod ředitelem Holleringem, odehrálo teplické divadlo 21 oper, nejčastěji Rossiniho Lazebníka Sevilského (12 x) a 23 operet, nejčastěji Kalmánovu Maricu (17 x). Proto jsme tento titul zařadili do programu oslav 90. výročí otevření Krušnohorského divadla v Teplicích. Na představení 14. dubna usedne v 5. řadě po boku své dcery Jany také někdejší sólista operetního souboru divadla, dnes třiaosmdesátiletý Jan Počepický.----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JIŘINA POSPÍŠILOVÁ:
velká milovnice především klasické hudby, i když se neodříká ani jiných hudebních žánrů. Svědčí o tom fakt, že počátkem 60. let byla jako studentka Střední všeobecně vzdělávací školy v Teplicích jednou ze zakládajících členek první české dívčí big beatové kapely Jolany. Za svého působení ve zdejším domě kultury v polovině osmdesátých let založila teplickou pobočku Hudební mládeže, v níž se angažoval Pavel Ryjáček, (skvělý moderátor Čs. rozhlasu Vltava) a obnovila působnost Kruhu přátel hudby.
Dívčí big beatová skupina JOLANA. Fotografie z roku 1965, koncert v malém sále divadla. |
Krušnohorské divadlo a moje dětství
„Když to nenapíšeš ty, tak to napíšu já,“
provokovala mě Eva, sedící za psacím stolem zavalená papíry, fotografiemi, alby
a bůh ví čím ještě, koukající přes brýle do počítače a s uchem přilepeným
na telefonu (normální pracovní prostředí produkční DK Teplice).
Tak jsem se odhodlala, že se podělím o nepatrnou část svých vzpomínek na
moje seznámení se s Krušnohorským divadlem.
Byly mi 3 roky, když mě moji milovaní
rodičové začali vodit do školky na Benešově náměstí. Tatínek učitel (mimo jiné
výborný hudebník) a maminka prodavačka v NARPĚ (papírnictví) neměli jinou
možnost, než mě dát právě do této školky. A tak to všechno začalo. Prodejna NARPA se nacházela přímo proti
hotelu Thermia, cca 50 m od Krušnohorského divadla. Abych nemusela trávit denně 8 -10 hodin
v dětském zařízení, zapsala mě maminka do baletní školy manželů Knoppových
v Krušnohorském divadle. To bylo něco! Pamatuji si, jak na mě ten baletní
sál působil, tu zvláštní atmosféru a jak jsem se těšila na každou hodinu. Jako
bych byla v pohádce. Budova divadla mi připadala jako zámek. Dokonce se mi
podařilo i přes výhrůžky a výprask několikrát ze školky do divadla utéct! Balet
se stal mojí láskou na celý život, ovšem nikoliv jako baletky, ale jako jeho
fanynky. Možná i proto o mnoho let
později, když jsem připravovala dramaturgický plán festivalu Ludwiga van Beethovena nebo Hudby na
zámku, jsem do programu propašovala balet. Ale to už jsem se dostala pomalu o
40 let dále. Takže zpět k mému dětství.
Díky
tomu, že maminka pracovala v té době v tak důležité prodejně, neměla problém
sehnat lístky na všechna zajímavá představení dětská, činoherní, operetní a jiná.
A co víc, měla možnost seznámit se s výbornými umělci teplickými i
pražskými. Doma nám pak předváděla, jak se chovají, když vstoupí do obchodu,
nakupují a jakým hlasem mluví. Moje sestra a já jsme podle toho hádali, jestli
jsou činoherci nebo operetní zpěváci. Uměla dobře napodobit např. pana Oldřicha
Nového, toho jsme viděli v roli Celesténa (Floridóra) v operetě Mam´zelle
Nitouche. Nezapomenutelné. Také jsem měla to štěstí vidět ve velkém sále
představení divadla Spejbla a Hurvínka s Josefem Skupou, také zážitek! Naši
mi koupili ze dřeva vyrobenou malinkatou kopii Hurvínka a já ji do rozpadnutí
nosila na knoflíku kabátku. A pak to
přišlo: v šesti letech moje první vystoupení na prknech, která znamenají
svět. Balet, recitace, zpívání… Kdyby si se mnou osud nezahrál jinak, nevím,
jak by to všechno dopadlo. Nakonec se Krušnohorské divadlo stalo součástí mého
života jako návštěvníka a později i jako zaměstnance.
Mám
ráda všechna jeho zákoutí, od šaten počínaje, přes sály, restaurace a bary. Ve
vzpomínkách nezapomenutelné občasné nedělní obědy ve Francouzské restauraci,
plesy, taneční, kino Květen s filmovým klubem a s živým dabováním atd. Prostě,
jak se tak dobývám do paměti, vynořují se další a další vzpomínky a zážitky. Snad
někdy příště se s vámi o ně podělím.
A ještě něco, pokaždé když vstoupím do budovy divadla hlavním vchodem anebo
přes vrátnici, mám takový zvláštní, nepopsatelný
pocit. Nemáte to taky?
Jiřina Pospíšilová , březen 2014.
SOŇA MÜLLEROVÁ, pokladní DK Teplice, při zahájení lázeňské sezony manažerka scény v mušli.
Ze všech zaměstnanců Krušnohorského divadla a domu kultury patří Soňa u našich diváků k nejoblíbenějším. Je vstřícná, ochotná, usměvavá, příjemně komunikativní a na první pohled je zřejmé, jak moc ji její práce těší. Diváci to poznají a někteří si vstupenky zamlouvají a kupují pouze u ní. Pokladna v divadle je Sonina "dobrá štace".
MŮŽE ZA TO RUSALKA ALENY PLICKOVÉ
Dovolila jsem si Soninu vzpomínku lehýnce převyprávět:
Stalo se to, tuším, asi tak před čtyřiceti lety. Bylo mi deset a babička mě poprvé vzala s sebou do Krušnohorského divadla. Dávali Dvořákovu Rusalku, pamatuji si, že ji zpívala Alena Plicková a jako vodník tu hostoval Eduard Haken. Já byla tím představením a divadlem vůbec dočista uchvácená. Paní Plicková tehdy bydlela v naší čtvrti, ale pro mě okamžitě přestala být obyčejnou sousedkou. Od té chvíle, kdykoliv jsem ji potkala, jak kráčí s plnými nákupními taškami, koukala jsem na ni s obdivem a navždycky už pro mě zůstala paní Rusalkou. Nevím, jestli se moje láska k divadlu datuje právě setkáním s touto operou, jisté je, že kamkoliv mě osud v republice zavane, vždycky se dívám, co kde hrají, jaké mají programy, jak drahé vstupné a jakým způsobem organizují předprodej. Zkrátka bez divadla a Krušmohorského zvlášť, si už svůj život neumím představit. Asi ano, může za to moje babička a Rusalka.
Soňa Müllerová, březen 2014
Soňa Müllerová, březen 2014
Dobrý den.
OdpovědětVymazatNa fotce podává rohlík Vašemu tatínkovi moje maminka.
S pozdravem
Krška